دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تفاوت های طراحی صنعتی و نگاه نجاری به ساخت غرفه نمایشگاهی؟


این مقاله از سری مقالات آموزش طراحی غرفه نمایشگاهی در مورد اشتباهات رایج در ساخت غرفه نمایشگاهی می باشد که شاید شما هم درگیر آن شده باشید.
کار طراحی غرفه نمایشگاهی را به یک تیم یا شرکت طراح صنعتی بسپارید نه یک شرکت نجار غرفه ساز!
۱- در یک تحقیق که یک تیم کارشناسی ۴ نفره طراح و سازنده غرفه انجام داده بودند دریافتند که در هر سال حداقل ۳۰ نمایشگاه فقط در محل نمایشگاه بین المللی تهران دایر میگردد و بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده دارد و در مجموع از این تعداد شاید ۱۰ نمونه غرفه سازی دارای طرح جدید، طرح غرفه خلاقانه و بدیع و متناسب محصول یا خدمات خریدار بوده است! چرا؟
یعنی ۱۰۰۰ غرفه (حداقل ۱۰۰ غرفه سازی و ۲۰۰ غرفه آرایی و ۷۰۰ غرفه ساده بدون ساخت).
۱۰ طرح جدید مشتری پسند !!!؟؟
علت اصلی، مدل رایج و عرف غرفه سازی است:
در حالت رایج شما برای سفارش غرفه با سی شرکت نجار غرفه موجود در تهران تماس می گیرید و در خواست اشتباه طرح رایگان را دارید و بین آنها یکی را انتخاب می کنید!
کجای طرح رایگان غرفه ایراد دارد؟ طرح مجانی غرفه سازی که خوب است؟؟
شرکتهای غرفه ساز(نجار) دارای آرشیو های خارجی و داخلی متعددی هستند که این پکیج های تری دی مکس طرح های پایه ای دارد.
بعد از تماس هر شرکت کننده در نمایشگاه، عکس و نام و جایگیری را تغییر داده و تحویل شما می دهند.
بر عکس تیم های طراح صنعتی که با اشراف علمی به وزن و بار اضافی روی اشیاء، تسلط به اصول زیبایی شناختی معماری، ایده پردازی جدید، طراحی استند محصول خاص و… می توانند غرفه ای جذاب و بی همتا برایتان طراحی کنند
۲- طراحی صنعتی غرفه نمایشگاهی:
طراح صنعتی غرفه وظیفه دارد مسلط به علم ساخت مدل، متریال و نور پردازی حرفه ای باشد.
طراح صنعتی غرفه نمایشگاه برای محصول شما با توجه به روش نمایش، اندازه و شرایط آن یک استند محصول سه بعدی حرفه ای و کم نظیر طراحی میکند.
حتی می تواند استند محصول سه بعدی را طراحی صنعتی کند که قابل حمل و پرتابل باشد
یا شرایط ایستایی منحصر به فردی داشته باشد
طراحی صنعتی غرفه مبتنی بر ایده جدید است
یعنی استفاده از سر در جدید، قوس و اسپیرال و کروهای جذاب در غرفه سازی و…
۳- ضعف شرکتهای نجار غرفه ساز
برای درک ضعف این شرکتها به تحقیق نا محسوسی که بین ۵ شرکت پر تبلیغ از این دست پرداختیم بسنده می کنیم:
عدم داشتن طراح زبده صنعتی:
طراح زبده کسی است که نگاه صنعتی به طرح داشته باشد ایده دهنده باشد نه اینکه کپی کننده، طراح خوب مسلط به یکی از نرم افزارهای سه بعدی ساز مثل مایا یا تری دی مکس با خروجی نور ۹۰% مشابه واقعیت است.
یعنی نور پردازی در تری دی مکس را با موتور های نور وی-ری یا منتال ری یا فرای رندر یا فاینال رندر می شناسد و نور محیط قبل از خروجی سه بعدی را جوری طراحی می کند که شما و مدیران نا آشنای صنعت بتوانند تا ۹۰% مشابه واقعیت غرفه نمایشگاه خود را قبل از ساخت ببینند. منبع : ساخت غرفه
دیدن نماهای غرفه و جایگیری دقیق و اندازه دقیق مهندسی سازه در نماهای مختلف به مدیران کمک می کند تا برای مهندسی فروش و سیاست های فروش و جذب مشتری برنامه ریزی دقیق کنند!
۴- چه طور نجاری غرفه  با یک  تیم  و طراحی غرفه با شرکت  دیگری باشد؟
ناهماهنگی – افزایش هزینه؟
نه، مدل درست کار این بود که شما ابتدا تمام بایدها را به یک شرکت طراح صنعتی انتقال و پس از قرارداد طراحی غرفه، طرح نهایی را تحویل بگیرید
در صورت امکان خروجی اتوکد طرح غرفه از حداقل سه نما با اندازه ها را از شرکت طراح صنعتی بگیرید غرفه سازی را به مناقصه محدود بگذارید در نتیجه شرکت های نجار غرفه ساز متوجه تسلط شما و میزان خواسته شما می شوند و در نهایت مجبورند طرحی با سلیقه شما بسازند و با قیمت مناسب نه طرح خودشان و قیمت غرفه سازی گزاف،  پس شما برنده هستید!
۵- اگر همه ی کار را به یک تیم نجار غرفه ساز بدهم چه میشود؟
غرفه ساز ها بین خودشان مثلی دارند که اگر غرفه ای ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد سود ندهد بی ارزش است!
بله، غالبا سود یک غرفه ۱۰۰ متر مربع کف، با هزینه ساخت غرفه برای هر متر ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال حدود ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰  ریال  است.
سود یک غرفه سازی ۱۰۰ متر با هزینه ساخت غرفه ۱٫۵۰۰٫۰۰۰در هر متر در حدود ریال۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و به اصطلاح غرفه سازان نجار که می گویند غرفه عالی زیر متری ۲۰۰٫۰۰۰تومان نیست برای غرفه سازی ۱۰۰ متری می شود ۲۰ میلیون با سود ۷ میلیون تومان،  برای با انصاف هاشون  بقیه که جای خود داره که با متری دویست هزار تومان همه چیز رو اجاره دادند!
۶- عرف قیمت طراحی غرفه نمایشگاه چقدر است؟
طراحی صنعتی با ایده جدید در ایران:
برای هر متر مربع خروجی سه بعدی با کیفیت  بیش از ۷۰ درصد  شبیه واقعیت در رندر سه بعدی  ۳d render و ۵ عکس از  نماهای مختلف غرفه:
هر متر کف حداقل ۸٫۰۰۰ تومان،  و برای طراحی بسیار خلاقانه صنعتی و جدید برای هر متر کف ۱۵٫۰۰۰ تومان است
توجه: گول شرکتهای نجار غرفه ساز را نخورید چرا که اینها چند باری با چند طراح خوب کار کرده اند و حالا با کپی چند بسته سی دی طرح خارجی و قاطی کردن کارهای خارجی با طراح ارزان قیمت خودشان دارند کاسبی می کنند!
هر کار را به کاردانش بسپارید
اگر کمی هزینه کنید می توانید غرفه خوبی داشته باشید و از فروش و اعتبارتان ده برابر هزینه طراحی صنعتی غرفه را کسب کنید غرفه خوب اسکیل و اندازه شرکت شماست؟ این طور نیست؟