دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

راز تپه اسرارآمیز پاتومسکی چیست؟

تپه اسرارآمیز پاتومسکی
دهانه‌ی پاتومسکی از پدیده های عجیب سیبری در روسیه است. اینکه این دهانه چگونه به وجود آمده تا به حال ناشناخته مانده است. دانشمندان زیادی درباره این دهانه تحقیقاتی انجام دادند و هر یک نظراتی را برای چگونگی درست شدن آن بیان کرده اند اما صحت هیچ کدام از این نظریه ها تا به حال ثابت نشده است. می خواهیم درباره راز تپه اسرارآمیز پاتومسکی حرف بزنیم . این مطلب برگرفته از سایت تور روسیه است .
زمین شناسی به نام وادیم کولپاوف در سال ۱۹۴۹ تپه‌ ای بزرگ از جنس سنگ آهک را در شمال منطقه‌ ایرکوتسک که در جنوب شرقی سیبری قرار دارد را پیدا کرد. شکل این تپه مخروطی به این صورت است که  در قله آن یک دهانه به وجود آمده و تپه ای کوچک هم در مرکز آن دهانه است. ارتفاع تپه حدود ۴۰ متر و عرض آن ۱۰۰ متر است و ارتفاع آن تپه‌ کوچک که در وسط قله است هم ۱۲ متر است. دلیل نامگذاری این دهانه به نام پاتومسکی این است که رودخانه ای به این نام در آن نزدیکی در جربان است، مردم این منطقه این دهانه را به نام آشیانه عقاب آتشین می شناسند.  دانشمندان زیادی حدس هایی را برای چگونگی ایجاد این دهانه زده اند و مردم هم اعتقاد داشتند که زمانی در این ناحیه سنگ های آسمانی به زمین برخورد کردند و باعث پیدایش این دهانه شده اند. عده ای از مردم حتی بر این باور بودند که شهاب سنگی به نام تونگوسکا این دهانه را ایجاد کرده است و جالب است که بدانید این شهاب سنگ هیچ وقت تاکنون کشف نشده است.  اما وقتی به این دهانه نگاه می کنیم می فهمیم که شبیه هیچ شهاب سنگی نیست. در سال های بعد تعدادی از دانشمندان معتقد بودند که این دهانه به زودی تبدیل به آتشفشانی فعال می شود اما با جست و جو معلوم شد که هیچ اثری از مواد آتشفشانی در آن محل وجود ندارد.
با دقت بر درختانی که بر روی این تپه وجود دارند و شمارش حلقه های درختی معلوم شد که این تپه حدود ۲۵۰ سال پیش به وجود آمده است. با مطالعه بیشتر بر روی آن ها مشخص شد که درختان در دوره ای رشد سریع تری داشتند (مثل جنگل ای اطراف چرنوبیل که بعد از حادثه نیروگاه اتمی رشد خیلی سریعی داشتند). این یافته ها باعث شد که عده ای بگویند شاید در اینجا نیروگاه مخفی هسته ای باشد و یا بشقاب پرنده ای با سوخت هسته ای مدفون باشد. اما وقتی زیر دهانه را خوب گشتند هیچ چیزی مثل ذره های شهاب سنگ و یا چیزی فلزی را پیدا نکردند.
با تحقیقاتی که در سال های اخیر بر روی این دهانه انجام شده نظریه دیگری بیان شده است و آن اینکه علت پیدایش این دهانه انتشار زیر زمینی مایعاتی مثل هیدروژن است. انتشار زیر زمینی مایعات باعث گرمایی می شود که رشد گیاهان این تپه را افزایش و اندازه حلقه های درختان را هم تغییر داده است. عده ای از زمین شناسان می گویند که هنوز هم مشخص نشده که این دهانه از چه چیزی به وجود آمده اما می توان با اطمینان گفت که دلیل آن چیزی در زیر زمین است.