دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

منشاء و اصل اژدهای چینی - توتم قبیله ای باستانی

تعدادی از افسانه ها درمورد منشاء اژدها از تاریخ چین نشات گرفته اند که از میان آن ها نظریه توتم پرستی از سایر افسانه ها معروف تر است.بنابراین افسانه، هوانگ دی (یک رهبر قبیله ای افسانه ای) سلسله جنگ هایی را بر علیه ۹ قبیله دیگر در دره رودخانه زرد آغاز کرد و پس از غلبه بر آن ها، توتم  هریک از آن قبایل رادر توتم قبیله خود ادغام کرد.با غلبه هوانگ دی بر این ۹ قبیله، توتم اژدها ویژگی های دیگر توتم ها را با هم ترکیب کرد. به همین دلیل است که اژدها  نشانه هایی دارد که متعلق به ۹ موجود دیگر است: چشمانی مانند میگو، شاخ هایی مثل گوزن، دهانی بزرگ مثل گاونر، پوزه ای مثل سگ، ریشی مثل گربه ماهی، یال شیر، دم درازی مثل مار، فلس هایی مثل ماهی و چنگال هایی مثل شاهین دارد. این مطلب برگرفته از سایت تور کوش آداسی است .
اژدها در چین
اژدهای چینی در زندگی واقعی وجود ندارد ولی نماد اژدها را می توان در بسیاری از جاها درچین مشاهده کرد. سه مورد زیر فقط چند نمونه از این جاها هستند، بقیه را ممکن است خودتان بتوانید پیدا کنید.
  بناهای سلطنتی باستانی مانند شهر ممنوعه
اژدهای چینی نماد اقتدار امپراطور بود و در جامعه فئودالی چین هرچیزی که مربوط به اژدها می شد منحصرا اختصاص به امپراطور داشت. امپراطوران باستان پسران خود را “سلاله اژدها”، جامه های بلند خود را “جامۀ اژدها” و صندلی خود را “صندلی اژدها” می نامیدند.وقتی وارد شهر ممنوعه می شوید می‌توانید نشانه های اژدهای چینی را تقریبا درهمه جا ببینید: بر روی سقف طلایی، کف سنگی بنا، تزیینات صندلی سلطنتی، مجسمه های چوبی روی ستون ها و نرده ها و غیره.دانستن نکاتی در مورد ۹ پسر اژدهای چینی برسقف طلایی نیز جالب است. ۹ پسر مذکور غالبا در مجسمه ها و تزیینات ساختمان ها به کار می روند.بسیار خنده آور است که با وجودی که اژدهای چینی تا این حد برای مردم چین اهمیت دارد ولی مردم به ندرت می‌توانند اسم آنها را بخوانند یا بنویسند یا در ظاهر آن ها را از یکدیگر تشخیص دهند.
گلدوزی جامه های سلطنتی و مصنوعات موزه ها
وقتی از یک موزۀ چینی که دارای اشیای عتیقه باستانی است می‌روید، جامه های سلطنتی بسیاری را می بینید که برآن ها اژدهای چینی گلدوزی شده است.شاید تماشای این لباس ها خسته کننده به نظر آیند چون همه شبیه هم هستند ولی اگر به رنگ ، تعداد انگشتان پا و ژست های هر یک از آن ها دقت کنید، درمی‌یابید که با هم متفاوتند. اژدهای گلدوزی شده بر جامه یک امپراطور چهار پنجه و در هر پنجه پنج انگشت دارد ولی در پنجۀ اژدهای دوخته شده بر لباس رعیت ها تنها ۴ انگشت وجود دارد و همین امر خود نشان دهنده برتری امپراطوران باستان است.اگراز طرفداران جشنواره فیلم کن باشید، حتما هنرپیشه زن چینی فان بینگ بین Fan Bingbin را به خاطر دارید که با لباس شگفت انگیز زیبایی که برروی آن تصویر اژدهای چینی گلدوزی شده بود بر فرش قرمز قدم گذاشت.اگر اطلاعات بیشتری در باره اژدهای چینی داشته باشید، دیدار از موزه های چینی برایتان جالب تر خواهد بود.