سیستم تعلیق و جلو بندی خودرو با اهداف زیر طراحی شده است:
1. دریافت ضربات وارده به چرخها و انتقال حداقل این تکانها به اتاق خودرو.
2. کنترل و هدایت پذیری هر چه آسانتر خودرو سر پیچ ها.
قطعات جلو بندی عبارتند از:
1- رام
قطعه ای فلزی است و از زیر، روی دو سر شاسی متصل می شود. سایر قطعات جلوبندی، از طریق رام به اتاق متصل می شوند.
2- طبق و بوش های لاستیکی آن
طبق
ها از یک سمت از طریق بوش های لاستیکی به رام متصل هستد و از طرف دیگر، به
سیبک زیر سگدست متصل می شوند. طبق در پستی بلندی ها، و با افزایش یا کاهش
وزن خودرو به بالا و پایین حرکت می کند، که فنر و کمک فنر این حرکت ها را
تعدیل و کنترل می کنند.
علائم خرابی طبق: خرابی طبق معمولا در اثر تصادف یا برخورد چرخ خودرو به جدول اتفاق می افتد، که در این حالت طبق کج می شود.
-
خراب شدن و فرسوده شدن بوش های طبق که در اثر استهلاک اتفاق می افتد و در
زاویه چرخها نیز تاثیر کمی خواهد داشت. در صورت خراب شدن بوش های طبق، حرکت
خودرو در دست اندازها (یا حرکت اولیه و یا گرفتن و رها کردن کلاچ و گاز)،
با سر و صدای زیاد (تقه) همراه خواهد بود. این مطلب برگرفته از سایت
آموزش تعمیرات ECU است .
3- فنر
وزن
اتاق خودرو روی فنرها شناور است و از طریق آنها به چرخ و زمین منتقل می
شود. فنرها طوری طراحی و ساخته می شوند که با توجه به کاربری خودرو و وزن
آن، بیشترین ضربات وارده از جاده را جذب کنند. به همین دلیل ارتفاع زدن و
تغییر نوع فنر در خودرو غیر استاندارد محسوب می شود.
علائم خرابی فنر:
معمولا خرابی فنر با شکستن آن همراه است که صدای شدیدی خواهد داشت. در صورت
شکستن هر کدام از فنرها، ارتفاع خودرو در آن سمت تحت تاثیر قرار می گیرد.
4- کمک فنر
"کمک
فنر"، همانطور که از نامش پیداست، در انجام وظایف فنر کمک می کند. "کمک
فنر" از یک سمت به بالای شاسی و از سمت دیگر معمولا به سگدست و چرخ متصل می
شوند. کمک فنر در واقع نوسانات فنر را تعدیل می کند و در دست اندازهای
ناگهانی مانع از بالا و پایین رفتن متناوب خودرو می شود.
مضاف بر آن، با
توجه به قوانین فیزیک، خاصیت و رفتار فنر در صورت انقباض و انبساط تغییر
می کند، که "کمک فنر" این عیب را تعدیل می کند.
علائم خرابی کمک فنر: در
صورت خرابی کمک فنرها، سرنشینان احساس خشکی در اتاق می کنند و ممکن است
راننده از سیستم تعلیق صدای غیر متعارف بشنود.
یکی از علائم خرابی کمک فنر در طولانی مدت، پله شدن لاستیک است.
5- سیبک و مفصلها
سیبک
ها و مفصلها طوری طراحی شده اند که بتوانند قطعات ثابت (مانند جعبه فرمان و
طبق ها) را به قطعات متحرک (مانند کمک فنر و سگدست) متصل کنند تا در هنگام
گردش به چپ و راست، چرخها بتوانند آزادانه حرکت کنند.
علائم خرابی سیبک
و مفصل: خرابی این قطعات معمولا بصورت لق شدن مفصل (بدلیل کارکرد زیاد) و
کج شدن آنها (در اثر ضربه) است. در صورت خرابی این قطعات:
- زاویه چرخها بر هم خورده که در تنظیم غربیلک فرمان نیز تاثیر خواهد گذاشت.
- صدای غیر متعارف از جلوبندی شنیده می شود.
- در برخی موارد، در صورت خرابی مفصل و سیبک، خودرو در دست اندازها اصطلاحا "گیج" می شود.
- کج شدن هر یک از قطعات جلوبندی در یکی از زاویه های چرخها تاثیر گذار خواهد بود.
یکشنبه 10 اردیبهشتماه سال 1396 ساعت 07:38 ب.ظ