دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

اصول مهم طراحی تا چاپ کارت ویزیت

چنانچه صاحب تجارت یا خدماتی باشید و لازم باشد با مشتری ، مخاطبان و یا مصرف کنندگان محصول خود ارتباط برقرار کنید، نیاز به کارت ویزیت را احساس کرده اید. کارت ویزیت نشانه ای از شماست که مخاطب همراه خود نگاه می دارد تا برای تماس بعدی با شما به آن مراجعه کند. اما همان طور که شاید شما نیز تجربه کرده اید، مردم تنها انواع خاصی از کارت های ویزیت را نگاه می دارند. طراحی اصولی کارت ویزیت به شما کمک می کند، عمر کارت ویزیت خود را نزد مشتریان بالاتر برده و اعتبار کارت خود را افزایش دهید. این مطلب برگرفته از سایت طراحی و چاپ کاتالوگ است .

از طراحی تا چاپ کارت ویزیت
برای طراحی کارت ویزیت خود، حتما به یک طراح گرافیک مراجعه کنید. در ابتدا مشخص کنید که با کارت ویزیت خود قصد دارید چه پیام یا پیام هایی را به مخاطب خود برسانید.
پیام های لایه اول: پیام هایی نظیر نام شرکت یا خدمات-معرفی برند و لوگو – اطلاعات تماس
پیام های لایه دوم: محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید. معمولا به صورت فهرستی بسیار خلاصه و یا به کمک تصویر بیان می شود.
پیام های لایه سوم: هویت شرکت شما، که ارتباط مستقیمی به نحوه ی طراحی، ترکیب بندی و کمپوزیسیون کارت ویزیت دارد. این لایه می تواند مفاهیمی نظیر عملگرا بودن شرکت، قابل اعتماد بودن، پایداری و تجربه، رسمی و اداری بودن و یا برعکس صمیمانه بودن و … را القا کند. در این لایه انتخاب رنگ های غالب کارت ویزیت، عمودی یا افقی بودن، فونت و گشتالت کلی کارت ویزیت نقش عمده را ایفا می کنند.
روش چاپ
هنگامی که تصمیم به طراحی کارت ویزیت می گیرید، مشخص کنید که کارت ویزیت خود را به چه روشی چاپ خواهید کرد. چنانچه بخواهید روش چاپ افست را انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که حداقل تیراژ چاپ در روش افست 1000 عدد است و این روش برای چاپ با تیراژ بالا مناسب تر است. همچنین کیفیت رنگ ها در چاپ افست بالا تر است. در چاپ دیجیتال شما مختارید هر تعداد که تمایل دارید کارت چاپ کنید، حداقل تعداد چاپ در این روش 10 عدد کارت ویزیت است. چاپ دیجیتال برای کسانی مناسب است که می خواهند محصول چاپی خود را در تعداد کم، و یا سریعتر تحویل بگیرند.
مود رنگی
برای انتخاب رنگ ها در چاپ افست از مود رنگی CMYK استفاده می شود. دقت داشته باشید که چنانچه از مود رنگی دیگری استفاده کنید، ممکن است رنگ های چاپ شده اختلاف فاحشی با رنگ های طراحی شده داشته باشند. در مود رنگی CMYK معمولا محصول چاپ شده با آنچه که در مانیتور می بینید 10- 15 درصد اختلاف دارند.در چاپ دیجیتال از مود رنگی RGB استفاده می شود. برای چاپ دیجیتال می توان در حین چاپ نمونه ی رنگی چاپ کرده و رنگ ها را اصلاح کرد.
سایز
کارت ویزیت به صورت استاندارد در دو سایز 9×6 و 8.5×4.8 چاپ می شود. سایز 8.5×4.8 اصطلاحا سایز ویزیتی نام دارد و برای معرفی مشاغل و کسب و کارهای کوچک تر مناسب است. سایز 9×6 رسمی تر است و برای شرکت ها و موسسات بزرگتر به کار می رود. سایزهای فانتزی نیز، نظیر کارت های مربعی با سایز 5.5×5.5 و کارت های دایره ای به قطر 5.5 موجودند.برخی مشتریان تمایل دارند کارت ویزیتی بزرگ تر از سایزهای معمول داشته باشند. سایزهای بزرگتر 2 لت، 3 لت و …، طراحی و چاپ می شوند و معمولا لت ها با خط تا جدا می شوند. همچنین اگر قصد دارید از طرح های کارت ویزیت فانتزی استفاده کنید، می توانید از صفحه ی نمونه های کارت ویزیت فانتزی چاپ اشل دیدن نموده و طرح های آماده ی کارت ویزیت فانتزی را دانلود نمایید.
حاشیه برش (فاصله ی متن از لبه ها)
سایزی که طراحی می کنید معمولا 2 تا 3 میلی متر از کارت ویزیتی که پس از چاپ تحویل می گیرید بزرگتر است. در هنگام برش و دایکات معمولا از لبه ها کاسته می شود. در هنگام طراحی برای نوشته ها و تصاویر مهم نظیر لوگو، حاشیه برش در نظر بگیرید.حاشیه برش در کارت ویزیت 8.5×4.8 حداقل 3 میلی متر است و در کارت ویزیت 9×6 حداقل 5 میلیمتر می باشد.
رزولوشن
قدرت یک سیستم برای جداسازی و تفکیک جزئیات یک تصویر در یک واحد بصری را رزولوشن می گویند. برای طراحی کارت ویزیت و چاپ آن بهتر است از رزولوشن 300 استفاده کنید. این رزولوشن برای اکثر سفارشات چاپی پاسخگوست. اما چنانچه از فونت های خاصی استفاده می کنید که بسیار نازک و یا با لبه های منحنی خاص هستند، و کارت ویزیت خود را در فتوشاپ طراحی می کنید، برای بالاتر بردن دقت کار در موارد خاص می توانید از رزولوشن 400 هم استفاده کنید. با بالاتر رفتن رزولوشن حجم فایل چاپی شما بالاتر می رود. معمولا برای فایل های چاپی بزرگتر نظیر بنر و … از رزولوشن های پایین تری در حدود 72 و 50 استفاده می شود.
تناسبات کادر
نقاط طلایی کادر خود را بیابید و نوشته ها را بر روی آنها بچینید. نقاط طلایی نقاطی هستند که در نگاه اول چشم بیشتر جذب آنها می شوند و بر اساس تناسبات طلایی در یونان باستان به دست آمده اند.همچنین اصولی برای چیدن نوشتار در کادر نیز وجود دارد، بدین صورت که لوگو هم سطح یا بالاتر از نام قرار گرفته، سپس نام شرکت قرار می گیرد. بخش میانی فضا مخصوص توضیحات است و بخش انتهایی فضا ویژه ی اطلاعات تماس. ( در کارت ویزیت  یکرو)
در کارت ویزیت 2 رو، یک روی کارت ویزیت به معرفی لوگو، برند و نام شرکت پرداخته می شود و در سمت دیگر آن خدمات، محصولات و اطلاعات تماس قرار می گیرد.
انتخاب جنس کاغذ
بر اساس طرح و هزینه ای که می خواهید صرف کنید جنس کاغذ و کارت ویزیت خود را انتخاب کنید.
•    جنس هایی که در رده ی قیمت مناسب قرار می گیرند : شامل کارت ویزیت سلفون براق و مات، کارت ویزیت سوسماری، کارت ویزیت کتان (امباس، پلاستیک و آلمانی) ، کارت ویزیت برچسبی (لیبل) – این کارت ویزیت ها به صورت استاندارد در ابعاد 8.5×4.8 چاپ می شوند.
اگر در طرح کارت ویزیت شما رنگ سفید غالب است، بهتر است از سلفون مات و یا انواع کتان استفاده نمایید.برای رنگ های شفاف و شارپ استفاده از کارت ویزیت سلفون براق یا سوسماری مناسب است.
حتی الامکان از انتخاب رنگ مشکی به صورت تمپلات ( تمام زمینه) خودداری کنید. در صورت انتخاب رنگ مشکی جنس کارت ویزیت سلفون مات پیشنهاد نمی شود.
•    کارت ویزیتهای با قیمت متوسط : این سری از کارت ها شامل انواع کارت های لمینت با سایز های مختلف ( نظیر لمینت براق، لمینت مات، لمینت برجسته، لمینت سوزنی ) و انواع کارت ویزیت های فانتزی می باشد.
•     کارت ویزیت های قیمت بالاتر : در دسته ی کارت ویزیت های PVC و کارت ویزیت شیشه ای قرار می گیرند.
•    کارت ویزیت لوکس و خاص: کارت ویزیت PVC نقره ای و طلایی کارت ویزیت های لوکسی هستند که معمولا برای کارت های تخفیف، کارت VIP، کارت مدیریتی و … به کار می روند.
همچنین علاوه بر موارد فوق می توانید طرحی برای فرم کلی کارت خود طراحی نموده و به صورت اختصاصی برای خود داشته باشید، برای این کار لازم است قالب طرح شما ساخته شود. بدین صورت شما صاحب یک کارت ویزیت منحصر به فرد خواهید بود، اما هزینه ی تولید کارت اختصاصی بیشتر خواهد بود.