دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

موقع گزش توسط حیوانات دریایی در سفرچه کنیم؟

فرض کنید که برای گذراندن تعطیلات نوروزی فراموش نشدنی به تایلند رفته اید و یکی از سواحل زیبای آن را برای آب تنی انتخاب کرده اید. بدون هیچ پیش زمینه ای وارد دریا می شوید و ناگهان سوزش عجیبی در قسمتی از بدنتان حس می کنید. چه باید کنید؟ دریا دارای حیات وحش دریایی و حیوانات آبزی زیادی است که هر چقدر هم مراقب باشید باز هم ممکن است توسط یکی از آنها گزیده شوید. چه این گزیدگی خطرناک باشد یا نه، باید یاد بگیرید که در این مواقع چکار کنید.
بسیاری از حیوانات دریایی نیش می زنند یا گاز می گیرند. بعضی از آنها زهر را از طریق دندان، شاخک، ستون فقرات یا پوستشان منتقل می کنند. حیواناتی مثل کوسه ها هم اگرچه زهر ندارند اما می توانند با دندان های تیز بزرگی که دارند، گزیدگی های وحشتناکی از انسان بگیرند و حتی عضوی از بدن او را با دندان قطع کنند. البته نباید این چیزها را از آنها به دل بگیرید! در واقع، این یک مکانیسم دفاعی در بدن این موجودات برای دفاع از خودشان در مواقعی است که احساس خطر کنند و یا بخواهند برای غذا طعمه ای را شکار کنند. این مطلب برگرفته از سایت هتل لانگ بیج ریزورت آلانیا است .
بعد از گزیدگی یا نیش حیوانات دریایی چه کنیم؟
بعد از گزیدگی و یا نیش توسط حیوانات دریا، اگر علائم زیر را داشتید باید فورا به دنبال کمک های پزشکی باشید:
– تنگی نفس
– عدم هوشیار ماندن
– درد قفسه سینه
– تورم در اطراف ناحیه گزش
– استفراغ
– اسپاسم
– شوک
– خونریزی شدید
حیوانات خطرناک دریایی
اقیانوس ها وسیع هستند و حیوانات گوناگون زیادی را با نیش و دندان های تیز دارند. اگر چه بعضی از این حیوانات، تعاملات خطرناکی با انسان ها دارند، بیشتر این حیوانات در آب های گرمی که مورد علاقه ی انسان ها برای شنا یا غواصی هستند، زندگی می کنند. بنابراین در آب های گرم باید بیشتر مراقب بود چون احتمال وجود آنها بیشتر است.
درمان نیش و گزیدگی حیوانات دریایی
راه های درمان نیش و گزیدگی حیوانات دریایی متفاوت است و بسته به نوع گزش و نیش می تواند متفاوت باشد. اما چند قانون کلی در این مواقع وجود دارد که در صورت بروز اتفاق، می توانید تا رسیدن کمک های تخصصی تر از آنها استفاده کنید:
۱- طبق هیچ شرایطی ورزش نکنید چون سرعت گردش زهر دربدن را بیشتر می کند.
۲- تا زمانی که دکتر دستور نداده، هیچ دارویی مصرف نکنید.
۳- زخم را فقط با آب دریای شستشو دهید مگر اینکه تیم پزشکی، توصیه ی دیگری کرده باشد.
۴- اگر خواستید نیش یا شاخکی را از بدن جدا کنید، حتما دستکش بپوشید.
۵- از بلند کردن ناحیه ی آسیب دیده، خودداری کنید.
چطور از گزش یا نیش حیوانات دریایی جلوگیری کنیم؟
پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، درست است؟ برای اینکه سفر امنی در یک منطقه ی ساحلی و حین شنا در دریا داشته باشید، باید کمی احتیاط کنید. همیشه در صورتی که خواستید در یک جا شنا کنید، بخصوص اگر برای بار اول باشد، قبل از آن در مورد جانداران آبزی آن منطقه کمی پرس و جو کنید. بهترین راه این است که خودتان را از زندگی حیوانات دریایی بیرون بکشید و به همه ی علائمی که نشان از وجود عروس دریایی یا حیوانات سمی دیگر در آن منطقه دارد، خوب دقت کنید. اگر در دریا دچار خونریزی شدید، سریعا خودتان را به ساحل برسانید چرا که خون، کوسه ها را جذب می کند بطوریکه از فاصله ی ۱ مایلی می توانند بوی آن را حس کنند.
اگر دارید در آب های کم عمق راه می روید، بهتر است پایتان را روی زمین بکشید نه اینکه قدم بزنید. کشیدن پا روی زمین کمک می کند تا مستقیما روی جاندار دریایی پا نگذارید. علاوه براین با اینکار، حیوان احساس می کند که شما دارید می آیید و قبل از آن فورا راه خود را کج می کند!
هیچ حیوان دریایی را لمس نکنید، حتی اگر مرده بودند. این موضوع، شامل اعضای جدا شده ی بدن آنها هم می شود. مثلا یک شاخک جدا شده، هنوز هم می تواند خطرناک باشد.
حتما قبل از ورود به آب لباس بپوشید. وقتی بدن بطور مستقیم و بدون پوششی در آب است، مواد شیمیایی تولید می کند که باعث حساس شدن حیواناتی مثل عروس دریایی می شود و باعث می شود تا آنها شما را نیش بزنند.