دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

قواعد انعام دادن در استانبول

در دو دهه گذشته که گردشگری در ترکیه پیشرفت کرده فرهنگ انعام دادن هم گسترش پیدا کرده، انعام دادن یکی ار رسم و رسومات مردم استانبول است اما نیازی نیست که برای نشان دان قدردانی خود نسبت به خدمات خوب، زیاد پول خرج کنید. وقتی پای انعام دادن وسط باشد استانبول هم مثل دیگر نقاط جهان برای خودش آدابی دارد و مثل همه کشورهایی که انعام دادن جزئی از فرهنگشان شده است می توانید اگر از خدمات راضی نبودید مقدار انعام را کمتر کنید. این مطلب برگرفته از سایت تور استانبول است .
قواعد کلی انعام دادن در استانبول
•    در رستوران ها و کافه ها از شما انتظار دارند که بین ۵ تا ۱۰ درصد مبلغ کل را انعام دهید.
•    کارکنان هتل ها بسته به وظایف خود، بین ۵ تا ۲۰ لیر ترکیه برای خدمات خود انعام می گیرند.
•    برخلاف بعضی از کشورهای غربی، هیچ وقت نباید انعام را با پول صورت حساب پرداخت کنید، انعام دادن همیشه با پول نقد انجام می شود پس همیشه پول نقد همراه خود داشته باشید.
•    بیشتر کارکنان دوست دارند لیر ترکیه دریافت کنند اما اگر خواستید از ارز خارجی استفاده کنید حتما اسکناس دهید چون سکه های خارجی تبدیل به لیر ترکیه نمی شود.
هتل
معمولا به باربرها ۵ لیر ترکی انعام داده می شود که کمترین مقدار اسکناس ترک است و مهمانان معمولا هنگام ترک هتل بین ۲۰ تا ۵۰ لیر ترکیه را به عنوان انعام روی میز رسپشن می گذارند.
تاکسی
به جای اینکه به رانندگان تاکسی انعام دهید فقط پول کرایه تاکسی را رو به بالا رند کنید مثلا اگر کرایه ۸.۶۰ لیر ترکیه شد ۹ لیر ترکیه کرایه می دهیم، تنها وقتی باید به راننده تاکسی انعام دهید که آن ها چمدان شما را از ماشین جابجا کنند.
مینی باس
برای مینی باس انعامی پرداخت نمی شود.
فرودگاه
برای باربرهای حرفه ای فرودگاه ها تعرفه های رسمی مشخصی برای انعام در نظر گرفته شده که اگر از مقدار دقیق آن اطلاعی نداشتید برای هر چمدان ۲ تا ۳ لیر ترکیه انعام دهید، اگر مقدار کل انعامی که دادید از تعرفه های رسمی آن ها کمتر باشد آن ها از شما پول بیشتری درخواست می کنند.
رستوران، کافه
همانطور که گفتیم مقدار معمول آن بین ۵ تا ۱۰ درصد مبلغ کل است اما اگر غذای زیادی سفارش داده بودید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مناسب می باشد.
حمام ترکی
اگر به حمام ترکی رفتید هیچوقت انعام دادن را فراموش نکنید، قبل از اینکه از حمام خارج شوید کارکنان هتل برای خداحافظی پیش شما می آیند و این فرصت مناسبی است که به آن ها انعام بدهید، مقدار معمول این انعام هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مبلغ کل هزینه حمام است.
راهنمای تور
چون قبلا برای خدمات آن ها پول پرداخت کرده اید آن ها از شما انتظار انعام ندارند. معمولا انعام به راهنمای تور به صورت گروهی داده می شود و مبلغ معمول آن هم بین ۲۰ تا ۳۰ لیر ترکیه است.