دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

مردم چین به این ده سنت پایبند هستند

ارواح بخش مهمی از فرهنگ مردم چین را تشکیل می دهند و بسیاری از سنت ها در این کشور، از باور افراد به زندگی پس از مرگ  نشأت می گیرد.
 عبادت نیاکان
یکی از اصلی ترین باورها در فرهنگ چین، اعتقاد به زندگی پس از مرگ است. عبادت نیاکان، بخش مهمی از آئین های مذهبی در طول تاریخ کشور چین به حساب می آید و انجام تشریفات مربوط به خاکسپاری باید به صورت صحیح انجام گیرد تا از تبدیل شدن متوفی به یک روح سرگردان پیشگیری شود.
بسیاری از خانواده ها برای تعیین بهترین زمان و مکان برای تدفین، با کارشناسان فِنگ شوئی (دانش قرار دادن هر چیز در جای مناسب) مشورت می کنند و بر این باورند که روح نیاکان خانواده از آنان مراقبت خواهند کرد و موجب خوش شانسی آنها می گردد. این افراد همچنین برای داشتن بخت و اقبال خوش، محرابی را به فرد متوفی اختصاص می دهند و برای وی عود می سوزانند. هر چه عود بیشتری سوزانده شود، خوش شانسی بیشتری به سراغ آنها خواهد آمد. این مطلب برگرفته از سایت تور مراکش است .
دور کردن اهریمن یک رخداد روزانه است
چینی ها علاوه بر تلاش برای آرام کردن و تسکین دادن به ارواح، وقت زیادی را صرف دورکردن ارواح پلید و سایر موجودات اهریمنی می کنند و این کار را از طریق دادن پیشکش، حمل دعا و طلسم، سوزاندن عود و آویزان کردن اشیا دفع کننده شیاطین در اطراف خانه انجام می دهند.
یکی از راه های دفع اهریمن، استفاده از تصویر هوآنگ کوئی (Zhong Kui) یکی از نابود کنندگان ارواح خبیثه می باشد. هوآنگ کوئی از چهره های معروف در افسانه های چینی است که 80 هزار روح پلید را تحت فرمان خود دارد. آویزان کردن تصویر او در ورودی خانه به منزله دعوت از این روح نگهبان برای حفاظت از افراد خانه می باشد. آویزان کردن تصویر هوآنگ کوئی در مکان های تجاری با کالاهای گرانبها نیز کار عاقلانه ای است.
مراسم روح تکانی تبتی
راهبان تبتی با پوشیدن لباس ارواح و شیاطین در مراسم رقص فستیوال "روح تکانی" که در زمان چینی به آن "داجی" (Da Gui) می گویند شرکت می کنند. این فستیوال که هر سال در ماه مارس برگزار می شود، تولدی دوباره و شروعی تازه از طریق بیرون کردن موجودات اهریمنی و دور کردن نحسی است که این موجودات به همراه دارند. این مراسم که یک پاکسازی روحی در فصل بهار است در بیست و نهمین روز از اولین ماه سال نو یا "لُوسا" (Losar) برگزار می شود.
رقص باستانی "پوو" (Wutu) ارواح خبیثه را دفع می کند
هدف از رقص آیینی باستانی "پوو"، راندن ارواح خبیثه است و این رقص علی رغم قدمت بسیار زیاد، همچنان در دهکده "نیدا" (Nianduhu) انجام می شود. در این مراسم نمادین یک شال سفید رنگ که نشانه ای از روح است توسط یک مرشد سوزانده می شود و هفت مرد قوی هیکل نیز با استفاده از خاکستر خطوطی را برروی بدن خود رسم می کنند و به رقص "پوو" می پردازند.
تمام مردم دهکده در این مراسم مقداری نان و گوشت را بر سر چوب های نیزه مانند فرو می کنند و به "پوو"ها می دهند. هرچه غذای بیشتری پیشکش شود، خوش شانسی بیشتری نصیب دهکده خواهد شد. "پوو" انرژی اهریمنی را به داخل رودخانه می ریزد و انرژی های مثبت را نگه می دارد. این مراسم دفع اهریمن نیز مانند مراسم "روح تکانی" در ژانویه هر سال برگزار می شود.