دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

9 مکانی که مستعد پذیرش مسافران بیشتری هستند (قسمت پنجم)

ازبکستان
وضعیت فعلی: ازبکستان (تحت حکومت رئیس جمهور خشن و سلطه گر این کشور، اسلام کریمُف)، مانند سایر "استان" های آسیای مرکزی که در گذشته جزء اتحاد جماهیر شوروی بودند، مدت های مدیدی است که با سیاست های انزوا طلبانه یک حکومت دیکتاتور و تهدیدهای تروریستی متناوب دست به گریبان است. علی رغم این مسئله و شاید به دلیل تیزبینی بسیار بالای کریمُف، ازبکستان مکان بسیار امنی برای مسافران است. این کشور که زمانی مرکز جاده معروف ابریشم بود، یکی از شگفت انگیز ترین و تاریخی ترین کشورهای آسیای مرکزی به شمار می رود و برای مسافرانی که خواهان بازدید از مکان های توریستی کمتر شناخته شده هستند، مکانی ایده آل است. زیبایی های معماری و طبیعت شگفت انگیز از جذابیت های این کشور می باشد. وجود مردمی شاد و میهمان نواز نیز از دیگر ویژگی های ازبکستان است، به طوریکه صرف شام در محیطی آرام و ساکت در قطار شبانه صحرایی تاشکَند به مقصد بُخارا، به احتمال زیاد به یک میهمانی شاد و پر سر و صدا  به صرف نوشیدنی با افراد غریبه تبدیل خواهد شد. این مطلب برگرفته از تور هند است .

چرا باید همین حالا بروید: مهمترین مراکز تاریخی ازبکستان یعنی کاروانسراهایی شگفت انگیز با کاشی کاری های زیبای آبی رنگ در سمرقند و بخارا در سالهای اخیر بازسازی شده اند و دولت بقایای این بناهای تاریخی متعلق به قرن چهاردهم را به شکل اولیه خود و به صورت کاخ هایی زیبا و پر تلالو درآورده است. بازسازی ده ساله میدان رِجیستان سمرقند سال گذشته به پایان رسید. اگرچه منتقدین میزان این بازسازی ها را بیش از حد لزوم می دانند، اما همچنان بخارا و سمرقند، دو نمونه شگفت انگیز از معماری شهری در جهان اسلام و یادآور دورانی هستند که آسیای مرکزی مهد علم، هنر و تجارت در جهان بوده است.
از دست ندهید: از رفتن به رستوران های کاخ مانند با معماری قدیمی و رقصنده های عربی که هدف آنها فقط جلب گردشگران خارجی است خودداری کنید. کافه های کنار خیابان و بازارهای پرهیاهوی ازبکستان، بهترین مکان برای چشیدن طعم غذاهای لذیذ این کشور است؛ غذاهایی خوشمزه و خوش عطر مثل پیلاف که با گوشت داغ بره سرو می شود و مخصوص غرب ازبکستان است و یا نودِل لَگمَن که مخصوص شرق این کشور بوده و متاثر از فرهنگ چین می باشد. در قلب بازار جدید بخارا و دورتر از فروشندگان لباس های مخمل گلدوزی شده که یک کت را به قیمت 100 دلار می فروشند، کافه ساده و بدون زرق و برقی قرار گرفته است که پیلاف خانگی را در پاتیل های بزرگی در ورودی کافه تهیه و سرو می کند و با عطر خوش این غذا، مشتریان را به سمت خود جذب می کند. ترکیب گوشت بره، هویج، سماق قرمز و برنج، فوق العاده خوش طعم و مدهوش کننده است. این غذا به سبک های گوناگونی تهیه می شود و در نوع دیگر آن، از تخم بلدرچین، سیر تازه و گوشت اسب استفاده می شود.
توصیه کاربردی: اگرچه وضعیت سیاسی ازبکستان احتمالا تاثیر مستقیمی بر روی شما نخواهد داشت (حتی در پست های بازرسی نظامی در مرز استان ها یا ایستگاه های پر هرج و مرج قطار هم مسافران خارجی به خوبی توسط مامورین راهنمایی می شوند)، اما گفتگو با مردم محلی و شرکت در بحث هایی درباره فردی که اگر بخواهیم محترمانه توصیفش کنیم، اولین و آخرین رئیس جمهور ازبکستان خوانده می شود، کار عاقلانه ای نیست. ترس شدید مردم از سرویس امنیت ملی ازبکستان که به سبک کِی جی بی (سازمان پلیس مخفی شوروی) اداره می شود، به مسئله ای عادی تبدیل شده و مجازات مخالفت سیاسی با حکومت این کشور، شکنجه و اعدام است. اگرچه سفر به مناطقی با محدودیت های سیاسی، ابزار قدرتمندی برای تبادلات فرهنگی است، اما در نظر داشته باشید که تاثیرات این سفر بر روی شما ممکن است تا مدت ها پس از بازگشت به خانه هم ادامه پیدا کند.