دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

9 مکانی که مستعد پذیرش مسافران بیشتری هستند (قسمت چهارم)

کوسُوو
وضعیت فعلی: جدیدترین کشور اروپا که در سال 2008 اعلام استقلال کرد و در میان مقاصد گردشگری جهان جایگاه چندانی ندارد. این منطقه در دهه های 80 و 90 میلادی با درگیری های خشونت آمیز و تنش های سیاسی میان اقوام صرب و آلبانیایی های کوسُوو دست به گریبان بوده است. جنگ کوسُوو در سال 98-1989 به اوج خود رسید و این کشور حدود یک دهه تحت حمایت سازمان ملل متحد بود. در حال حاضر کوسُووی تازه استقلال یافته یکی از اقتصادی ترین و هیجان انگیز ترین کشورهای اروپایی برای یک سفر ماجراجویانه می باشد. این مطلب برگرفته از تور هند است .

چرا باید همین حالا بروید: اگرچه در مورد فرهنگ کافه گردی در پریشتینا، پایتخت بی روح و تا حدی عجیب و غریب کوسُوو مطالب زیادی نوشته شده است، اما مهم ترین جاذبه گردشگری کوسُوو در جنوب این کشور قرار گرفته است. پریزرِن، شهری قرون وسطایی بر بالای تپه با قلعه ای بزرگ و حمام های مربوط به دوره عثمانی و کلیسا های متعلق به قرن چهاردهم میلادی، بهترین مکان برای پیاده روی یا اسکی در کوه های سار و یا گشت و گذار در حاشیه سرسبز رودخانه پشت قلعه است. این شهر بر خلاف شهرهای قدیمی بازسازی شده در همسایگی بالکان، مثل سارایِوو بایر نیست و به خوبی از آن محافظت شده است. مناطق تاریخی این شهر نیز هزارتویی از بام های سفالین، مناره ها و کافه هایی با بام های چتری قرمز رنگ است و شما می توانید به راحتی در داخل این هزارتو قدم بزنید.

از دست ندهید: اگر زبان آلبانیایی بلد نیستید بهتر است بدانید که جوانان آلبانی تا حدی زبان انگلیسی می دانند و افراد مسن نیز به صورت دست و پا شکسته آلمانی صحبت می کنند. با یک سفر یک ساعته با تاکسی (با هزینه تقریبی 20 دلار) در پیچ و خم های کوهستان سار می توانید از پریزرِن به بِراد، روستایی سرسبز با خانه های سنگی (و یک نانوایی) در قلب کوهستان بروید. این روستا مرکز چابک سواران گورانی است و گفته می شود که تعداد اسب های این روستا بیش تر از تعداد اتومبیل هایش است. در بِراد هتل های چندانی پیدا نمی شود (پیرمردی ساکت و کم حرف در این روستا به نام بیلی گَپ یکی از خانه های خود را با هزینه 20 دلار برای هر نفر، کرایه می دهد. با پرس و جو از مردم محلی می توانید او را پیدا کنید) ولی اسب های چالاک و راهنماهایی که توصیه می شود حتما از آنها کمک بگیرید، به راحتی قابل کرایه کردن هستند. طبیعت زیبای مسیرهای پیاده روی و اسب سواری بِراد در فصول مختلف سال به رنگ های سبز تا طلایی در می آیند و جلوه های گوناگونی به خود می گیرند.
 اگر تحمل سختی را ندارید، می توانید با چهل دقیقه پیاده روی یا ده دقیقه رانندگی در دل کوه خود را به هتل ییلاقی آرجِنا برسانید. این استراحتگاه به پیست اسکی دسترسی دارد و هزینه اقامت در آن حداقل 43 دلار می باشد، ضمناً در این منطقه دسته بسیار بزرگی از طاووس ها نیز زندگی می کنند.
توصیه کاربردی:  اگرچه گردش با پای پیاده یکی از جذاب ترین تفریحات در کوسُوو است، اما باید مراقب مین های فعال بازمانده از زمان جنگ در زمین های کوسُوو بویژه در مرز آلبانی باشید و از مسیر های علامت گذاری شده منحرف نشوید.