دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

معرفی و آشنایی با انواع مدل‌های دوچرخه 5

دوچرخه BMX
برای اولین بار دوچرخه BMX در سال 1982 در یک فیلم به نمایش گذاشته شد که امروز پس از گذشت حدودا سی‌ سال از آن کماکان دوچرخه‌های BMX جزء یکی از دوچرخه‌های محبوب و مهیج برای انجام حرکات آکروباتیک در سطح شهر به شمار می‌آیند.
طراحی سیستم ترمز جلو به نحوی است که در هنگام انجام حرکات نمایشی و پرش از روی اجسام، فرمان دوچرخه قادر به چرخش یک دور کامل می‌‌باشد. از مشخصات ظاهری این دوچرخه می‌توان به پدال‌های پهن، فرم خاص فرمان و موقعیت قرار گیری پایین‌تر زین نسبت به فرمان اشاره کرد. همچنین دارای محلی برای قرار‌دادن پاها در دو طرف توپی‌های چرخ جلو و عقب‌اند تا در هنگام انجام حرکات نمایشی، دوچرخه‌سوار از آنها جهت حفظ تعادل خود استفاده نماید. همچنین برای رسیدن به سرعت بالا در پیست‌ و اجرای حرکات نمایشی، فاقد سیستم دنده و کمک‌فنر و اصطلاحا دارای تنه‌ای خشک هستند.
دوچرخه تاشو (Folding Bike)
در هنگام سوار شدن به این نوع دوچرخه، در ابتدا متوجه تفاوتی، اما نه زیاد آن با دوچرخه کوهستان  و دیگر مدل‌ها خواهید شد. میله فرمان و زین بلند باعث افزایش قابلیت کنترل‌‌پذیری دوچرخه شده است. همچنین چرخ‌های به نسبت کوچکترند، اما هرگز مانع از افزایش سرعت دوچرخه‌سوار در مواقع لازم نمی‌شوند. این نوع دوچرخه‌ها از لحاظ وزن، به دلیل استفاده از آلیاژ مخصوص در فرآیند تولید لوله‏ها، دارای بنده مقاوم و در عین حال وزن کمتر‌ی هستند. دوچرخه‌های تاشو به واسطه نوع طراحی‌ و ظاهر متفاوتشان،کابل‌های کمتر و بدون شیفتر، بسیار شیک به نظر میرسند.در این دوچرخه‌ها از تکنولوژی رکاب زدن معکوس برای نگهداشتن دوچرخه به عنوان سیستم ترمز استفاده شده‌ است، اما در صورتی که در استفاده از آن حس خوبی نداشته باشید می‌توانید از انواع ترمزها ویبریک (V-Break) استفاده نمایید.
طراحی هوشمندانه این دوچرخه باعث شده است که براحتی و در عرض کمتر از بیست ثانیه!!! دوچرخه را تا کرده و درون کیسه‌ قرار دهید و یا برعکس در همین مدت زمان قابل استفاده می‌باشد. هنگامی که دوچرخه جمع می‌شود، تمام اجزا در کنار هم قرار گرفته و سیستم دنده و زنجیر نیز به دلیل حساسیت بالا در مرکز بسته قرار می‌گیرد تا در هنگام جابجایی هیچگونه صدمه‌ای به آن‎ها وارد نشود. یکی دیگر از مزیت‌های این دوچرخه قابلیت نصب انواع کیف در سایز‌های مختلف در قسمت جلوی دوچرخه است که این امکان را به دوچرخه‌سوار می‌دهد تا در طول مسیرهای روزانه و یا در مسیر خانه تا محل کار از آن برای قرار دادن لوازم ضروری استفاده نماید.
محبوبیت دوچرخه‌های تاشو روز به روز در حال افزایش است و این به آن خاطر است که شما به راحتی می‌توانید آن را تا کرده و در وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس یا مترو با خود جابجا کنید. این دوچرخه‌ها از نظر استحکام و عملکرد تفاوت چندانی با دوچرخه‌های معمولی ندارند. وزن کم این دوچرخه‌ها می‌تواند یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد این دوچرخه بشمار رود. اول این که اگر شما در طول روز مسافرت‌های طولانی داشته باشید و در این بین از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید آن را جمع کرده و در داخل کیف مخصوص قرار داده و با خود حمل کنید. ثانیا به واسته وزن کم حمل آن برای شما بسیار راحت خواهد بود و در نهایت دوچرخه‌های تاشو به دلیل عدم نیاز به فضای بزرگ برای نگهداری می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند، باشد. چرا که با تا کردن و قرار دادن در گوشه‌ای می‌تواند گفت که به‌طور کامل مشکل فضا حل می‌شود. اما هرگز تصور نکنید که این دوچرخه‌ها به دلیل وزن کم از استحکام و امنیت کمتری به نسبت دوچرخه‌های معمولی برخورداند. نه‌ تنها این موضوع صحیح نیست، بلکه از این نظر کاملا قابل مقایسه با دوچرخه‌های معمولی می‌باشند.
برای نمونه می‌توان به دوچرخه Dahon MU Uno ساخت شرکت Dahon که دوچرخه‌ای با وزن کم و با چرخ‌های 20 اینچ می‌باشد اشاره کرد. دوچرخه‌ای تک سرعته و سبک که به راحتی و با یک دست قابل حمل است. از ویژگی منحصربه فرد دیگر این دوچرخه می‌توان به وزن 9.9 کیلوگرمی آن اشاره کرد که در مقایسه با دوچرخه‌های معمولی عدد قابل توجهی است